Thursday, 16 May 2013

selamat hari guru!


Assalamualaikum wbt.

Mula2 sekali Merah nak ucapkan SELAMAT HARI GURU kepada semua insan yang pernah mengajarkan Merah tentang segala benda yang baru bagi pandangan mata Merah. Kepada cikgu2 yang pernah mengajar Merah sejak dari tadika sehinggalah Merah darjah enam, terima kasih sebab menjadi role model yang cukup2 ohsemm bagi pandangan mata Merah. Ingat lagi dekat Cikgu Salehana yang cukup2 pandai mengajarkan subjek Bahasa Melayu sehinggakan Merah suka akan subjek tuh sampai ke hari ini.


Kalau korang nak tahu, bakat bersukan Merah juga digilap oleh Cikgu Salehana yang tak putus2 melatih Merah bermain bola baling masa sekolah rendah dulu2. Rasa macam tak percaya pulak bila Merah fikir2 balik. Iyer la, Merah menjadi kapten pasukan bola baling sejak dari darjah lima hingga ke darjah enam. Dalam usia 11 tahun, Merah perlu memimpin sebuah pasukan bola baling yang terdiri daripada kakak2 dari darjah enam. Seyes, cuak giler time tuh. Tapi kan, berkat tunjuk ajar Cikgu Salehana, Merah berani untuk memimpin pasukan Merah dengan baik. Perhhhhh, bila ingat2 balik rasa bangga plak. Heheheheh.

Masuk jer sekolah menengah, ada dua orang cikgu yang memberikan pengaruh yang cukup besar kepada diri Merah. Pertama ialah Ustazah Azimah, dan yang keduanya ialah Teacher Mashitah. Dalam banyak2 cikgu kat sekolah tuh, dua orang cikgu nih yang sentiasa Merah ingat dan sayang semenjak dari dulu, kini dan insyaallah selama-lamanya.

Seingat Merah, Ustazah Azimah memang cukup2 ditakuti oleh pelajar2 kat sekolah Merah sebab beliau cukup2 tegas berkenaan dengan disiplin murid2 nih. Dan trademark beliau yang Merah ingat sehingga hari nih ialah rotan beliau yang cukup2 berbisa tuh. Huhuhuhuhu. Kemana sahaja beliau berjalan, rotan kesayangan beliau akan sentiasa dibawa bersama. Dan sepanjang Merah belajar di sekolah menengah, rotan tersebut dah menjadi seperti bestfriend paling kamceng dengan Merah. Huhuhuhu. Dulu2 merah memang marah bila asyik kena rotan dengan Ustazah. Serius, Merah cukup2 tak puas hati dengan tindakan yang diambil oleh Ustazah untuk merotan Merah.

Tapi kan, bila masuk tingkatan 4, Merah sedar suatu perkara. Apa yang beliau lakukan sebenarnya bersebab. Beliau tak sanggup melihat Merah merosakkan masa depan Merah sendiri dengan perangai2 yang cukup2 nakal tuh. Alhamdulillah, sejak itu Merah semakin rapat dengan beliau. Serius Merah sangat2 sayangkan Ustazah Azimah. Pagi tadi Merah telefon beliau untuk ucapkan selamat hari guru, dan kata2 dari beliau membuatkan Merah terkedu.

"Saya umur dah dekat 50 tahun. Tak tahu la sempat ker tak untuk tengok Merah berbaitul muslim. Teringin nak tengok Merah bahagia. Merah adalah ex-student saya yang chubby dan paling menghiburkan hati saya."

Merah sedih bercampur bahagia bila ada seorang guru yang tak punya sebarang pertalian darah dengan Merah, tetapi begitu menyayangi dan tak pernah jemu mendoakan kebahagian Merah. Buat Ustazah Azimah, moga Uztazah sentiasa sihat dan kuat untuk mendidik anak2 bangsa supaya menjadi insan yang berguna. Merah sayangkan Ustazah kerana Allah. Sayang Ustazah banyak2..!!

Teacher Mashitah pula berlainan sikit sikapnya dengan Ustazah Azimah. Beliau cukup2 low profile dan tak pernah merotan, memukul atau menyakiti fizikal pelajar-pelajarnya. Melihat kepada wajah jernihnya sahaja membuatkan Merah cukup2 merasa tenang dan gembira sewaktu di dalam kelas beliau. Kata2 nasihat yang diucapkan oleh beliau sememangkan cukup2 menyentuh dan menjentik sekeping hati milik Merah. Kekuatan Teacher Mashitah adalah pada kata-katanya yang cukup mencengkam jiwa.

Merah ingat lagi reaksi beliau masa mula2 beliau tahu bahawa Merah adalah adik kepada seorang pelajar contoh dan menjadi kesayangan guru2 di sekolah tersebut. Rasa tak percaya, terkejut dan hairan memang jelas terpancar di wajah beliau. Dan dalam kepelikan tersebut, beliau berkata,

"It's impossible, too different attitudes"

Kadang2 lawak jugak bila Merah fikir2 balik. Menjadi manusia yang 360 darjah berbeza daripada saudara kandung sendiri sememangnya sesuatu yang mengundang pelbagai telahan dari pelbagai pihak. Heheheheh.

Selain cikgu2 kat sekolah, Merah nak ucapkan jugak selamat hari guru kepada semua individu yang banyak mengajarkan Merah bermacam-macam perkara. Contohnya.

Puan Mama yang mengajar Merah dari sekecil-kecil perkara kepada sebesar-besar perkara.
Puan President yang selalu ajar Merah memasak.
Cik Kakak yang selalu bawak Merah jalan2 merata-rata tempat.
Cik Adik yang selalu manjakan Merah dan menggenggam erat tangan Merah sewaktu nak lintas jalan.
Encik Abang2 yang selalu ajar Merah untuk menjadi tabah.
Incik Adek yang selalu ajar Merah dengan eksperimen2 unik.
Kawan2 yang selalu ajarkan Merah cara2 untuk berdikari dan berbahagia.

Semalam ada dua orang individu special yang dapat wish secara direct sempena hari guru nih. Sungguh, mereka sangat2 special sebab mereka adalah insan yang tak jemu2 mendidik manusia yang membebankan seperti Merah ini. Merah share mesej tuh kat sini ek.

Bila aku menangis dan tak tahu bertindak seperti apa, hang sentiasa ada untuk tunjukkan aku jalan pulang. Bila aku rasa tak mampu untuk keluar dari silam yang penuh dengan warna suram, hang tega memimpin tangan ini dengan hati yang penuh dengan rasa cinta dan sayang. Bila aku semakin hilang dari laluan kehidupan, hang sentiasa berusaha untuk pastikan sahabatmu ini tak lagi kesesatan. Mana mungkin sahabatmu ini mampu bertahan tanpa dirimu yang tak pernah lelah mengajarkan itu dan ini berkenaan kehidupan.
dear sahabat,
tq untuk semua pelajaran yang diberikan.
tq kerana menjadi guru kepada seorang teman yang membebankan ini.
HAPPY TEACHER DAY..!!




Dan tak lupa juga kepada dia yang pernah mengajarkan Merah erti sebuah kebahagiaan dan pengorbanan. Insyaallah, kamu akan menjadi seorang guru yang sangat2 menenangkan pelajar2 kamu suatu hari nanti. Awak, SELAMAT HARI GURU!

Sekian.



 


No comments: