Wednesday, 5 February 2014

cek mek molek yang cukup2 tak MOLEK!


Sejak minggu lepas lagi tekak Merah terasa nak makan kuih cek mek molek. Tapi sebab jadual hidup Merah yang cukup2 bizi sejak kembali bekerja nih, Merah pendamkan dulu kehendak tekak nih. Kadang2 Merah intai2 jugak dekat pasar kalau2 ada yang jual kuih nih. Tapi memang hampa. Huhuhuhuhuhu. 

Dua hari lepas Merah intai2 resepi kuih nih kat encik google. Perhhhhhhh, giler mudah nak buat. Sambil pejam2 mata pun boleh buat. Tengok? Giler meninggi diri ayat Merah kat situ.

Korang tak percaya betapa mudahnya resepi nih? Nah, Merah tempek resepi nih kat sini. 

Bahan bahan
 
1. Ubi keledek oren
2. Tepung gandum
3. Sedikit gula 

1. Rebus ubi sampai empuk. Lenyekkan.
2. Ubi yg telah dilenyek diuli dan digaul bersama tepung gandum. Kena agak agak lah kelembutan adunannya.  Kalau terlebih gandum, adunan menjadi keras.  
3. Bentukkan kuih cek mek molek. Masukkan sesudu gula dan dibentuk membujur. 
4. Goreng dalam minyak panas yang banyak dengan api perlahan agar gula hancur menjadi air gula semasa digoreng. 
5. Angkat bila kekuningan. Awas gula panas, jadi berhati hati jika makan kuih cek mek molek semasa panas panas.
 
Selepas berkunjung dari satu kedai ke satu kedai, dapatlah 4 biji ubi keledek untuk menjayakan misi pertama Merah nih. Dan malam tadi misi membuat cek mek molek telah dilaksanakan dengan jayanya.

Tadaaaaaa...!!!!!!

Sila abaikan rupa bentuknya ek!
Bila dah siap semuanya, perasaan Kagum + Excited + Bangga + Gembira mula membelenggu perasaan Merah. First time buat tuh. 
 
Cehhhhh, tak matang sungguh kan! Menda mudah jer kan. Perlu ker Merah nak berperasaan gitu!
 
Sebab terlalu teringin nak makan, Merah goreng 2 ketul kuih nih dan simpan selebihnya dalam peti ais. Dalam hati Merah nih dah tertanam azam untuk goreng semuanya pagi esok dan makan puas2. 


Masa makan kuih dua bijik nih semalam, rasa nak menangis2 dengan syahdunya. Serius, sangat2 sedap! Kuihnya lembut sebab Merah memang tak letak tepung gandum banyak2. Air gula yang kat dalam tuh cair dengan ohsemmnya. Bila gigit jer, perhhhhhhh!!!!! Sedap sangat.

Malam tadi masuk tidur dengan hati yang berbunga-bunga. Dalam kepala dah berkira-kira. Esoknya boleh ler Merah goreng bakinya dan makan banyak2 untuk sarapan.

Dan pagi tadi rasa nak menangis sambil kesat2 airmata kat depan pintu peti ais. Gula di dalam kuih tuh mencair. Hampir semuanya pecah dan nampak ler kesan air gula kat atas dulang tuh. Bila goreng jugak, struktur kuih tuh dah jadik keras dan terbuka mulutnya.

Hampa + kecewa + sedih tak terkata

moody + kempunan
Menangis tak berlagu..!

No comments: