Tuesday, 4 February 2014

Sila tersenyum dan hidup dengan gumbira


Dah lama tak bercerita kat sini kan. Mula2 nak menaip balik kat sini, Merah rasa janggal giler. Rasa macam diari hati nih bukan Merah punya. Rasa macam ala-ala menceroboh diari orang lain, dan sesuka hati menulis tentang perihal hati sendiri. Hahahahhha, sindrom apakah yang melanda diri Merah tika ini?

Pelik kan?

Lama sangat Merah abaikan belog nih. Lama sangat menyepi. Lama sangat tak menaip di sini. Lama sangat berhenti peduli akan semua benda yang terjadi.

Banyak perkara yang terjadi sebenarnya. Namun tak semua yang Merah mampu luahkan di sini. Dan dalam tak sedar, Merah dah mula memendam semua masalah dan kekusutan di dalam hati. Menulis dah tak lagi mendatangkan tenang yang Merah cari. Meluahkan segala yang terbuku di hati tak mampu lagi meringankan beban yang tersandar pada diri.

Merah, bagaimana ingin kau bertabah dan menjadi wanita hebat itu lagi?

Mulanya Merah memilih untuk lari dari segala kekusutan yang membelit diri. Konon-kononnya, dengan membawa diri jauh dari persekitaran sedia ada ini dapat membuang kesesakan di dada ini. Aduh, ceteknya fikiranmu duhai diri.!!

Tanpa ragu kamu berlari sehingga menyeberang laut china selatan sana. Kamu bawa pergi perasaan yang bercampur-baur itu tanpa sempat kamu muhasabah akan diri.

Dan akhirnya kamu tetap kehilangan rasa tenang yang semakin pudar itu.

Ketika bersedih

Ketika menangis

Ketika semuanya nampak suram dan hitam

dan ketika rasa kecewa bermaharajalela

Merah tak impikan angan2 yang penuh dengan warna2 ceria

Merah cuma ingin sendiri dan mengadu segala-galanya pada Dia cuma.

Kerna Merah ingin tersenyum dan berhidup dengan gembira!!!!!



No comments: