Tuesday, 25 March 2014

al-fatihah, MH370 & isu Mesir


Semalam hujan dengan lebatnya. Sejak 2-3 bulan nih, tak pernah langsung hujan turun lebat sampai macam tuh sekali. Alhamdulillah, pokok2 kat luar rumah mesti kembali segar bugar. Udara panas berkurangan sikit. Syukur atas nikmat yang Allah berikan ini. (^..^).

Namun, semalam juga pengumuman berkenaan MH370 yang masuk hari ke-17 menoktahkan segala spekulasi. Harapan tinggal harapan. Tragedi itu mengorbankan kesemua mereka2 yang berada di dalam pesawat itu. 

Allah, beratnya dugaanMu Tuhan.


Ada yang menjadi yatim dalam sekelip mata. Ada yang kehilangan cinta ayah. Ada yang kehilangan kasih ibu. Ada yang kehilangan senyum anak. Ada yang kehilangan datuk dan nenek. Ada yang kehilangan sanak dan saudara. Dan ada yang kehilangan keluarga dan menjadi sebatang kara.

Sungguh, bagaimana untuk mereka2 yang kehilangan ini ingin meneruskan sisa2 hidup tanpa orang2 tersayang? 

Redha..!

Tabah..!

Kuat..!

Sabar..!

Walau sebagai manusia asing pada mereka2 yang kehilangan itu, Merah juga peduli akan keadaan2 mereka. Mohon sesungguh-sungguhnya agar ahli keluarga mereka cekal menghadapi ujian Tuhan ini.

Dalam hingar-bingar kerna hujan lebat semalam, mata ini juga berdegil untuk turut berhujan dalam gelap malam. Sedih yang teramat. Ini berita duka dan tragedi yang meragut ramai jiwa2 rakyat Malaysia. Penantian dan doa2 yang tak putus2 dari semua telah membuka hijab yang terlindung dari pandangan mata. Allah..!

Dan semalam juga, hati ini bagai ditusuk berkali-kali dengan belati. Sakitnya tiada terperi. Seolah-olah diperah luka itu dek limau kasturi. Perit dan pedih sehingga teresak-esak dalam diam.

529 Ahli Ikhwanul Muslimin Dijatuhkan Hukuman Mati Di Mesir. Allah.!

Sungguh, terasa hilang upaya untuk mengulas tentang isu ini. Kekejaman yang tak pernah putus2. Seolah-olah nyawa mereka tak punya nilai dan harga.

Buat semua umat islam yang telah pergi ke 'negeri abadi', semoga tenang2 dan damai hendakNya. Insyaallah, saya juga akan ke 'sana' suatu masa nanti.

Al-Fatihah...


No comments: