Wednesday, 16 July 2014

cerita yang panjang lebar..



Assalamualaikum wbt..

Ehemmmmm, ehemmmmm… Uhukkkkkkk, Uhukkkkkk…. Erkkkkkkk…! Bajet tak berapa sihat ler tuh. Kantoi!!!! Hahahahaha, dah lupa akan tanah jajahan sampai bersawang belog nih. Memang terbiaq sungguh2! Bulan Mei dah ala2 penggulungan hujah gitu. Buat entry gila panjang lebar. Tapi satu tuh jer la. Yang lagi dasat, bulan Jun sunyi sepi. Tak hupdate walau sepatah perkataan langsung. Giler2 malas wehhhh! Memang nak kena ketuk pala sendiri nih!


Nih dah dekat2 pertengahan bulan Julai baru rasa nak hupdate. Tapi konsepnya masih sama macam bulan Mei punya entry kot. Memang ala2 novel bersiri kot. Berjela-jela Merah nak taip wehhh! Buat anda yang bertekad nak baca, sila tabahkan hati ek. Merah dah beri amaran, entry nih panjang!!!


Seyes, banyak benda yang jadik kat Merah. Okep, kiter citer satu-persatu ek!


Lahirnya Nur Amanda Azzahra


Tanggal 9 Jun 2014, lahirnya anak saudara Merah yang ke-5. Kalau sebelum nih Merah Cuma ada seorang anak saudara perempuan iaitu Hanna, sekarang dah jadik dua orang tau. Baby Amanda merupakan adik kepada Hariz. Masa mula2 tau kakak ipar Merah pregnant, kami sekeluarga agak risau sebab Hariz akan berumur 1 tahun 11 bulan bila Amanda lahir nanti. Menjadi abang sewaktu kecil dan masih memerlukan perhatian sememangnya suatu situasi sukar buat Hariz.

Merah yang pilih nama Azzahra tuh!!
Namun, Allah permudahkan segalanya. Walaupun Hariz memang giler2 aktif, dia tak pernah membuat sebarang tindakan yang kelihatan dapat membahayakan adiknya sewaktu adiknya pulang ke rumah. Serius, Hariz tak peduli langsung melihat seorang baby yang dibedung dan selalu dikendong oleh mamanya. Yang ohsemmmnya dia rileks jer lari2 dalam rumah tanpa terpeduli akan adiknya itu.



Dan selepas beberapa minggu Hariz mula meneroka akan adiknya itu. Terbaru, Hariz cuba mengangkat adiknya yang menangis bagi memujuk adiknya. Hariz juga akan menepuk-nepuk adiknya jika adiknya menangis. Semua itu mungkin pelajaran secara tak langsung yang Hariz belajar melalui pemerhatian dia kan. Merah percaya, Hariz akan jadik abang yang terbaik untuk adiknya nanti.!

Nah seketoi gambaq Hariz yang cute tahap nak mintak kiss pp!!!

Hari Sukan Sekolah


Sepanjang bulan Jun lepas, Merah dah jadik ala2 udang bakaq gara2 hari sukan sekolah. Memang penat + letih + lelah + pancit. Sepanjang minggu adalah hari yang sangat2 sibuk. Itu nak buat, ini nak buat, semua benda nak buat. Tugas pertama adalah uruskan perbarisan rumah kuning. Memang azab sangat2 nak cari pelajar2 yang nak join perbarisan. Semua pakat2 tak nak ambik bahagian. Masa tuh Merah dah start nak panik dan terpekik terlolong dah. Hahahahahaha, giler emosi kan!


Atas pertolongan beberapa orang pelajar, Merah dapat kumpul 40 orang pelajar yang terlibat untuk perbarisan. Lepas tuh siap ajaq kawad, potong2 kain dan kertas untuk hias budak2 nih, lukis2 sikit, gam2 sikit, dan hias2 sikit. Bila tengok budak2 pakai semua prop2 tuh, memang rasa nak nangis golek2. Depa cute giler wehhh! Masa tuh dah tak peduli dengan rupa paras sendiri yang dah tak serupa manusia akibat rentung dek panas matahari.

Geng2 pelajar yg ohsemmm!!
Dan yang lebih buat Merah rasa nak jerit2 sebab gembira, rumah kuning menang untuk perbarisan pada hari sukan tuh walaupun acara keseluruhan dapat nombor 2 je. Memang tak sangka! Masa tengok rumah biru, hijau dan merah yang giler2 dasat hiasan depa, Merah dah cuak. Ada jugak beberapa orang anak murid Merah yang luahkan rasa down, tapi Merah cepat2 pujuk depa balik. Merah pegang tangan depa dan senyum lebar2. Dan strategi Berjaya. Depa kembali tersenyum dan bersemangat. Selagi Cikgu Merah ada, cikgu tak akan biar mereka2 menjadi manusia yang cepat berputus asa.



Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan


Balik dari hari sukan kat stadium, Merah bergegas balik ke kampung. Esoknya dah start berpuasa. Bulan Ramadhan dah menjelma. Alhamdulillah, Merah berkesempatan untuk menyambut Ramadhan sekali lagi. Dalam hati Merah doa banyak2 agar dapat berpuasa penuh tahun nih. Merah harap sangat2 badan nih sihat sejahtera dan tak meragam macam tahun lepas.



Dan harapan Cuma tinggal harapan. Setiap hari perlu istiqamah. Badan nih tak lagi memberikan kerjasama yang baik seperti dulu2. Dah tua kot! Huhuhuhuhu. Setiap hari bergelut dengan gastrik yang teruk, shaking tahap parkinson dan demam yang tak mau kebah. Nak habiskan puasa satu hari pun merangkak-rangkak. 


Hari tuh elok jer tengah cakap2 telefon dengan Puan Mama. Sembang pasal menu nak bukak puasa nanti, sembang pasal baju raya dan kuih raya dan tiba2, 1..2…3… gedebukkkkkk!!!! Pengsan dekat sejam. Giler dramatik kot! Dan sekarang ada masalah tekanan darah rendah. Memang terkejut giler kot. Pandangan mata akan jadik gelap dengan tiba2 dan automatik akan rebah tanpa sempat nak baring siap2. Sedar jer dari pengsan dah tersedia ayaq milo suam + roti jagung kat sebelah. Nak tak nak Merah makan ler jugak walaupun jam dah dekat pukul 3 petang. Hurmmmm, bila dah jadik camni baru ler rasa nak bersyukur dengan nikmat sihat yang Allah berikan.

Alhamdulillah, walau rasa sakit datang bertali arus, ada jugak hari2 yang Merah dapat fight dengan jayanya untuk berpuasa. Sebab tuh Merah cakap puasa kali nih kena istiqamah. Huhuhuhuhu, doakan Merah!


Selamat Tinggal KIMCHI


Sebelum nih Merah ada citer tentang anak kucing yang Merah jumpak dalam longkang belakang rumah Merah kan! Pertama kali melihat Kimchi, hati Merah terdetik untuk peliharanya sebagai haiwan peliharaan Merah. Serius, Kimchi kucing yang sangat baik. Setiap hari Merah pastikan Kimchi minum susu, bersihkan kotak tempat Kimchi tidur, mandikan Kimchi dan bermain-main dengan Kimchi. Merah benar2 sayangkan Kimchi.


Tiga minggu selepas Merah pelihara Kimchi, Kimchi tiba2 nampak lemah dan tak nak makan atau minum susu seperti selalu. Waktu tuh Merah berada di kampung. Malam tuh Kimchi tak bergerak langsung walaupun masih bernafas. Merah mula menangis. Masa tuh memang Merah dah tak peduli dengan family Merah yang memandang Merah dengan pelik. Merah menangis, mengongoi, dan berbicara dengan Kimchi dengan sepenuh hati. Mudah-mudahan Kimchi dapat lawan rasa sakitnya dan sihat semula. 


Dan esoknya, Kimchi pergi meninggalkan Merah. Lutut rasa lembik. Airmata selaju air paip. Seharian Merah moody. Memandang pada barang2 milik Kimchi meluluhkan lagi hati Merah. Dalam hati Merah mumujuk-mujuk diri yang degil ini. Semuanya hanya pinjaman sahaja. Adat meminjam, Merah perlu pulangkan. Alhamdulillah, masa adalah ubat terbaik yang dapat merawat rasa sedih. Pergilah Kimchi, Merah redha!

my beloved, Kimchi!
Bumi Gaza kembali berdarah. 


Saat ramai umat manusia yang bersungguh-sungguh menyokong pasukan2 pilihan mereka untuk piala dunia, saudara2 di sana pula berhempas pulas mempertahankan agama. Ada yang hilang keluarga sekelip mata. Ada yang cedera. Ada yang cacat dengan tiba2. Dan ada pula yang pulang ke pangkuan Sang Pencipta dan syahid sewaktu berperang melawan Israel laknatullah itu. Sungguh, sewaktu mula2 mendapat perkhabaran akan bumi Gaza yang diceroboh, Merah terkedu, terdiam, dan terhenyak dengan perbagai perasaan. Rasa marah meluap-luap pada anjing2 yang bongkak itu. Bagaimana Ramadhan mereka di sana?


Melihat gambar2 saudara2 di sana hasil perkongsian sahabat2 meluluhkan lagi hati Merah. Sungguh, manusia semakin hilang sifat2 kemanusiaannya. Manusia akhir zaman!




Walau tak mampu menghunus pedang atau senjata, kita masih punya senjata yang lebih ampuh dan berkuasa. Doa, doa dan doa. Mungkin ada hikmah disebaliknya. Bersempena bulan Ramadhan yang mulia ini, tadahkan tangan padaNya. Doakan yang baik2 mengiringi langkah saudara2 kita di sana. Doakan Saudara2 di sana tabah dalam memperjuangkan kesucian agama. Doakan agar saudara2 di sana dicekalkan hati mereka untuk melawan Israel laknatullah itu.


Allah..! Allah..! Allah..!!


Ceritera tentang hati yang berbagai rasa


6 Februari 2014 hari tuh, umur Merah genap 25 tahun. Bagi orang2 di sekeliling Merah, pada usia 25 tahun nih, Merah sepatutnya telah berkahwin dan berkeluarga. Ramai kawan2 yang sebaya dengan Merah telah mendirikan rumahtangga dan punya anak-anak di sisi mereka. Ada juga yang berada dalam alahan yang teruk kerna mengandungkan zuriat sulung mereka. Ada juga yang berada dalam pantang selepas melahirkan anak mereka. Namun ada juga yang masih berdua walau telah lama berumahtangga.


Dan Merah masih sama. Menjalani hari2 yang bersendiri tidak bererti Merah sunyi dan terdesak untuk mengikut acuan masyarakat kini. Merah percaya pada aturan Ilahi. Pasti ada hikmah yang tersendiri. Tak perlu mengejar-ngejar si soleh itu dan ini, sedangkan diri sendiri terabai dan jauh dari cinta Ilahi.


Pernah sekali kawan di sekolah bertanya akan status Merah. Dan dengan slumbernya beliau menuturkan kata2 yang membuatkan Merah tersentak dan terkedu seketika.


“Susah2 sangat, Merah kawin lah dengan abang saya. Abang saya engineer, rumah dah ada, kereta dah ada. Merah akan senang nanti sebab gaji abang saya pun banyak. Abang saya Cuma tua 6 tahun dari Merah. Tak la jauh beza sangat kan? Kalau memilih-milih sangat nanti, tua ler Merah. Hidup tak boleh terlalu memilih.”


Bayangkan, dengan tiba2 ada 7-8 pasang mata memandang Merah untuk mendengar jawapan Merah sebab suara kawan Merah tuh agak kuat. Merah rasa nak menangis. Ini soal hidup Merah!! Tak salah untuk Merah memilih sebab ini soal masa hadapan Merah. Lelaki yang bakal menjadi suami Merah akan berkongsi bantal dengan Merah, berkongsi bilik dengan Merah, berkongsi cinta dengan Merah, dan berkongsi segala-galanya dengan Merah. Merah memang akan memilih!!! Dan pilihan Merah bukannya terletak pada dunia, sebaliknya Merah akan memilih agamanya. Jika baik agamanya, insyaallah, baiklah segala-galanya.


Dalam diam Merah berfikir jawapan yang jitu untuk kawan Merah nih. Tapi tiba2 mulut Merah meluahkan jawapan yang Merah tak sangka dan tak terfikir langsung untuk berikannya.


“Merah nak kawin dengan cikgu. Merah nak bersuamikan seorang cikgu. Biar tak kaya, asal mencukupi dan bahagia..!”


Kerana jawapan Merah, suasana sekeliling menjadi sunyi sepi. Semua orang terdiam dan terkejut dengan jawapan Merah termasuk tuan punya jasad sendiri. Perhhhhhhh, mana datangnya skema jawapan tuh Merah??????



Sekarang nih Merah serahkan semuanya pada Dia. Merah merancang, orang2 sekeliling Merah merancang, tapi Dia adalah sebaik-baik Perancang kan? Jangan takut ek. Pasti ada hikmahnya!


Sebelum nak undur2 diri Merah nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR & BATIN. Motif sebab wish awal? Sebab nanti memang lama ler lagi Merah nak hupdate. Hahahahhaha. Jemput mai rumah raya kedua nanti ek. Dengaq citer Cik Adek nak buat laksa. Sebarang perubahan menu akan dimaklumkan kemudian. Harap maklum. Cehhhhhhh!





p/s : Sekarang nih Merah suka dengan lagu Arjuna Beta (fynn jamal). Walau lagu nih dah lama keluaq, baru sekarang nak suka tahap obsess tahap melampau-lampau..! PEACE!!!!

No comments: