Saturday, 4 July 2015

spaghetti goreng ala pan asian yang sedap hingga menjilat pinggan, garfu dan siku


Ehhhh, hari nih dah 17 Ramadhan. Pejam celik pejam celik dah 17 hari kita posa kan. Macam tak caya. Rasa macam baru semalam ja puasa. 

Rutin harian masih macam biasa. Pergi sekolah, mengajar anak2 syurga, bukak silat gayung sikit bila depa nakal2, gelak2, usik sana sini, balik rumah, masak, tidur dan macam2 lagi lah. 

Tapi bila bulan puasa ni, selera giler mengada-ngada. Manjanya kalah budak setahun. Teringin macam2. Nasi ayam hainan la. Nasi briayani la. Durian la. Cendol, abc, rojak, tomyam dan segala jenis makanan. Kalah ibu mengandung. Hahahaha, kau mampu?

Tapi sejak dua menjak nih asyik nak makan spagetti. Hari tuh buat spagetti yang jenis fettucini tu. Buat carbonara. Letak isi ayam kisar dengan mushroom ja. Tapi dia punya melantak sepinggan longgok2. Sedap sampai jilat2 garfu. Wehhhh, memang buruk lantak la perangai!

Dan tak sampai 3-4 hari, hari ni menu berbuka spagetti lagi. Spagetti yang hari tuh masih dok baring2 lagi dalam perut dan tak habis hadam lagi, hari ni buat spagetti lagi. Hahahaha, gasak la. 

Merah nak cakap panjang lebar pun tak guna kan. Meh nak citer camna nak buat spagetti goreng ala pan asian yang sedap tahap jilat pinggan, garfu dan siku.

Bahan2:

Spagetti (Merah guna yang jenis fettucini?
Sotong 
Udang
Brokoli
Carot 
Bawang besar sebijik
Bawang putih 3 ulas
Cili hidup warna merah 4 biji
Perencah spaghetti bolognaise jenama maggi
Sos tomato 2 sudu besar
Garam secukup rasa

Cara penyediaan:

1) Celur spaghetti mengikut arahan dalam pek spaghetti tersebut. Ketepikan.
2) bawang besar + bawang putih + cili hidup ditumbuk secara manja2. Jangan tumbuk lumat yer anak2.
3) Tumis bahan yang ditumbuk sehingga agak garing. Masukkan carrot.
4) Masukkan garam, sos tomato, udang dan sotong. Seminit kemudian masukkan spaghetti. Masukkan juga perencah spaghetti bolognaise. Kacau rata.
5) Bila dah rasa cukup ohsem, masukkan brokoli dan kacau sekejap. Kemudian tutup api dan boleh dihidang.

Ni masa tungtang2 dalam kuali
Tadaaaa.. Jemput makan
Tadi makan spaghetti ni dengan perasaan yang cukup syahdu. Giler sedap wehh. Menitik-nitik airmata di pipi Merah. Ok, tu tipu.!(^_^)

Tapi kan, memang sedap sungguh2. Adik2 pulun makan. Bila kita masak menda2 western ni, kita kena derhaka sikit. Tekak melayu kot. Mana mampu nak jadik akak rambut perang dengan mata biru. Tahniah Merah. Kipidap.

No comments: